top of page
Search

האדם כיצור חברתי

שלום! נעים להכיר, שמי ורד שטרנברג, מאז ומתמיד אני מסוקרנת מהתנהגותם של בני אדם, מהבחירות שלהם, מהקשרים שהם רוקמים, מהיצירתיות והנחישות שלהם ובעיקר מהדרכים השונות שבני אדם מתקשרים זה עם זה. כמו רבים אחרים הלכתי ללמוד פסיכולוגיה כדי להבין קצת יותר לעומק את "נפשו של האדם", למדתי רבות במהלך התואר אבל כשסיימתי, רק התווספו לי עוד ועוד סימני שאלה. במהלך השנים בעבודתי עם ילדים, נערים וסטודנטים מקבוצות גיל ואוכלוסיות שונות ומגוונות נחשפתי לכוחה העצום של הקבוצה וההשפעה האדירה שיש לתקשורת שלנו על כמעט כל תחום בחיינו. למדתי גם "טיפול בעזרת בעלי חיים" ו"הנחיית קבוצות" מתוך הרצון להעשיר את הידע שלי בעולם הזה הנקרא "מיומנויות חברתיות".


מי מאתנו לא רוצה שילדיו יהיו אהובים, מחוזרים ובעלי חברים רבים ומגוונים ככל האפשר? על מנת שדבר זה יקרה, אנו נדרשים להעשיר ככל הניתן את "ארגז הכלים חברתי – רגשי" של הילד/ה. למה הכוונה?


לחשוף את הילדים למגוון סיטואציות חברתיות, לידע רחב ככל הניתן על רגשות, להרחיב את מילון המושגים הרגשי - חברתי שלהם עם מושגים כמו "אמפתיה", "אינטליגנציה רגשית" ,"סבלנות" והרשימה כמובן עוד ארוכה... כמו כן יש בעייני לחשוף אותם למגוון של פתרונות לקונפליקטים חברתיים ולאתגר אותם במציאת פתרונות בכוחות עצמם.


מאז ומתמיד שמענו את המשפט "האדם הוא יצור חברתי מטבעו" אך למה בכלל הכוונה?


בבלוג החדש נחקור את הג'ונגל האופף של מיומנויות חברתיות.


אני אבחן, יחד אתכם, את אותו הטבע החברתי והכל כך אנושי, מכל מיני נקודות מבט שונות.


אחת למספר שבועות אנסה בכל פעם לחקור ולבחון זווית אחרת של התחום הרחב הזה של "מיומנויות חברתיות". אשתדל להוסיף את רשמי, לסקור מאמרים שונים, לתת דוגמאות מההתנסות האישית שלי "בשטח הקבוצתי" וכן, אשתדל לתת לכם, ההורים, כמה שיותר טיפים פרקטיים על מנת להעשיר את ארגז הכלים החברתיים שלכם ושל ילדכם.


אבל לפני שנתחיל, מה הם אותם "כישורים חברתיים" ?


כישורים חברתיים אלו אותם מיומנויות ויכולות המאפשרים התנהגות חברתית הולמת והם אלו שתורמים לקשרים בין אישיים קרובים ותקשורת עם אנשים אחרים.


למעשה מדובר בכל אותן היכולות המאפשרות לנו לתקשר עם אחרים, להבין את צורכיהם ורגשותיהם, לשתף פעולה, לשאול שאלות, להקשיב לתשובות, לגלות אמפתיה וסבלנות, לקבל את האחר ודעותיו גם אם הן שונות מדעותיי. התנהגות חברתית תואמת מתבטאת ביכולתו של האדם למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות, היכולת להרגיש אהוב ובעל משמעות ונוסף לכך, לקבל החלטות בהקשרים רגשיים, אישיים חברתיים וערכיים.


כאמור, תחום הכישורים החברתיים הוא עצום ורחב ועל מנת לפשט את הדברים אני אוהבת לחלק את התחום לחמישה מערכים בסיסים של מיומנויות: הבנה והבעה רגשית, מיומנויות תקשורת, שליטה עצמית, ניהול יחסים ומודעות חברתית. (צירפתי לכם תרשים עם דוגמאות ספציפיות)


בפוסטים הבאים אתמקד במערכים אלו, נצלול יותר לעומק בכל אחת מנקדות אלו בכדי להבין איך ניתן לסייע לילדנו לשפר את המיומנויות החברתיות שלהם, לטפח את האינטליגנציה הרגשית ולהוביל אותם ללקיחת יוזמה חברתית.



34 views0 comments

Comentarios


bottom of page